Aurinkomatkat on jälleen valittu Suomen vastuullisimmaksi matkanjärjestäjäksi Sustainable Brand Index 2019-tutkimuksessa
- Vastuullisuus on jokaiselle aurinkomatkalaiselle sydämen asia, ja jo neljäntenä peräkkäisenä vuonna saimme tämän erityisen tärkeän ja merkittävän tunnustuksen vastuullisesta toiminnasta. Olemme todella iloisia ja ylpeitä, sanoo markkinoinnista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Karita Taura Aurinkomatkoilta.
Sustainable Brand Index -tutkimus on Pohjoismaiden suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus. Se tehdään vuosittain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Alankomaissa. Tänä vuonna tutkimukseen vastasi Suomessa 10 300 henkilöä ja tutkimuksen piirissä oli 174 yritystä.
Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta vastuullisesta yritystoiminnasta ja sen merkityksestä yritysten brändille sekä auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa vastuullisempaan suuntaan.
- Meillä vastuullisuustyö kuuluu kaikille ja vastuullisuus otetaan huomioon kaikissa toiminnoissa ja tuotekehityksessä. Aurinkomatkojen koko henkilökunta on suorittanut vastuullisen matkailun koulutukseen, jossa tulevat tutuiksi vastuullisen matkailun keskeiset periaatteet, ongelmakohdat ja kehittämistavat.
Aurinkomatkat teki viime vuonna lomailusta kiinnostuneista henkilöistä koostuvassa asiakaspaneelissaan vastuullisuuskyselyn.
- Vastuullisuus nousee lomaillessa aina vain tärkeämmäksi teemaksi. Lomakohdetta valittaessa puhuttavat mm. ympäristönsuojelu ja eläinten oikeudet, paikallisuus ja ihmisoikeudet ja tasa-arvo, ja juuri näihin aiheisiin Aurinkomatkojen vastuullisuusstrategia tulee keskittymään.
Lomaillessa jokainen meistä voi edistää vastuullista matkailua. Hotelleissa voi vähentää veden ja sähkön kulutusta, luontoa kunnioitetaan ja matkamuistoiksi ei osteta uhanalaisista lajeista tehtyjä matkamuistoja.
- Emme esimerkiksi enää ensi kesästä alkaen järjestetä retkiä akvaarioihin tai eläinpuistoihin, joissa villieläimet ovat vankeudessa, Taura kertoo.
- Meille on tärkeää, että myös tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus nauttia matkailusta ja maailmamme monimuotoisuudesta.
Sustainable Brand Index -kysely pohjautuu YK:n Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen. Global Compact -aloitteessa pyydetään yrityksiä omaksumaan, tukemaan ja toteuttamaan omassa vaikutuspiirissään ihmisoikeuksiin, työelämän periaatteisiin sekä ympäristöön ja lahjonnanvastaiseen toimintaan liittyviä perusarvoja. Lisäksi tutkimuksessa otetaan huomioon YK:n kestävän kehityksen periaatteet ja kuluttajien odotukset ja näkemykset vastuullisesta yritystoiminnasta.
Lisätietoja:
http://www.aurinkomatkat.fi/vastuullinen-matkailu
www.sb-insight.com