Suomalaiset kuluttajat mieltävät Aurinkomatkat Suomen vastuullisimmaksi matkailubrändiksi
Suomalaiset mieltävät Aurinkomatkat Suomen vastuullisimmaksi matkailubrändiksi kahdeksatta kertaa peräkkäin Sustainable Brand Index 2023 -tutkimuksessa. Sustainable Brand Index -tutkimus on Pohjoismaiden suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus.
- Viimeisen vuoden aikana olemme jatkaneet matkailun vastuullisuuden kehittämistä monin tavoin: koko henkilöstömme on suorittanut uudistetun vastuullisen matkailun koulutuksen, aloitimme yhteistyön hotellien ympäristösertifiointiohjelma Green Keyn kanssa ja tuemme Turkin Alanyassa sijaitsevaa Blue Heaven -hotellia saavuttamaan Green Key -ympäristösertifikaatin tämän vuoden aikana. Olemme myös parantaneet esteettömien palvelujen löydettävyyttä verkkosivustollamme ja lisänneet valikoimaan yhä enemmän hotelleja, joista on mahdollista varata esteetön hotellihuone, kertoo Aurinkomatkojen vastuullisuuspäällikkö Annika Rusanen.
Aurinkomatkojen vastuullisuustyön keskiössä ovat pitkät yhteistyökumppanuudet, paikallisten yhteisöjen ja yrittäjien tukeminen sekä ympäristösertifioitujen hotellien määrän kasvattaminen. Aurinkomatkojen sovellukseen koottujen vastuullisuustietojen avulla Aurinkomatkojen asiakkaat voivat tutustua lomakohteensa vastuullisuustietoihin ennen lomaa ja loman aikana. Aurinkomatkat lentää lomakohteisiin aina Finnairin suorin lennoin Helsingistä, ja Finnairilla on alan kunnianhimoisimpiin kuuluvat tavoitteet lentojen päästöjen vähentämiseksi.
- Meillä ja koko matkailualalla on vielä paljon työtä tehtävänä kestävämmän matkailun eteen ja tänä vuonna keskitymme esimerkiksi lomakohteiden kumppaniemme vastuullisuusosaamisen kehittämiseen ja yhteistyöhön vastuullisuustyötä tekevien tahojen kanssa lomakohteissamme, Rusanen summaa.
Sustainable Brand Index -tutkimus tehdään vuosittain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta vastuullisesta yritystoiminnasta ja sen merkityksestä yritysten brändille sekä auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa vastuullisempaan suuntaan. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui Suomessa 12 000 henkilöä, ja jokaista brändiä arvioi noin tuhat henkilöä. Suomessa tutkimuksen piirissä oli 228 brändiä.