Aurinkomatkat on valittu Suomen vastuullisimmaksi matkanjärjestäjäksi viidettä kertaa peräkkäin Sustainable Brand Index 2020 -tutkimuksessa
Aurinkomatkat on valittu Suomen vastuullisemmaksi matkanjärjestäjäksi jo viidettä kertaa peräkkäin Sustainable Brand Index 2020-tutkimuksessa. Sustainable Brand Index -tutkimus on Pohjoismaiden suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus. Se tehdään vuosittain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tänä vuonna tutkimukseen vastasi Suomessa 9 500 henkilöä ja tutkimuksen piirissä oli 195 yritystä.
Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta vastuullisesta yritystoiminnasta ja sen merkityksestä yritysten brändille sekä auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa vastuullisempaan suuntaan.
- Olemme hyvin ylpeitä tästä arvokkaasta ja tärkeästä tunnustuksesta. Viime viikkoina olemme kokeneet ennennäkemättömällä tavalla sen, että paitsi vastuuta ympäristöstä, vastuullisuus tarkoittaa myös vaikeiden päätösten tekoa ja asiakkaistamme huolehtimista poikkeuksellisissa tilanteissa. Jokainen aurinkomatkalainen työskentelee sen eteen, että voimme lunastaa paikkamme Suomen vastuullisimpana matkanjärjestäjänä kaikissa tilanteissa, ja siitä kiitän heitä lämpimästi, sanoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa.
Aurinkomatkat uudisti viime vuonna vastuullisuusstrategiaansa ja otti entistäkin systemaattisemman ja kunnianhimoisemman otteen vastuullisuustyöhön, jotta tulevatkin sukupolvet voivat nauttia maailman monimuotoisuudesta. Aurinkomatkojen uudistettu vastuullisuusstrategia koostuu kolmesta vastuullisuuden avainteemasta, jotka ovat tärkeä osa Aurinkomatkojen tuotteiden suunnittelua ja tuotantoa – vastuullisuus siis kuuluu Aurinkomatkoilla pakettiin.
-
Pienempi jälki – Vähennämme matkailun negatiivisia vaikutuksia.
-
Suurempi sydän – Vahvistamme matkailun positiivisia vaikutuksia.
-
Kestävämpi tulevaisuus – Keskustelemme, kehitämme ja teemme aktiivista yhteistyötä.
- Vastuullisuustyömme ei ole vielä valmis, vaan sitä tehdään joka päivä yhdessä henkilökuntamme, yhteistyökumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa. Avaintekoja vastuullisuustyössämme ovat esimerkiksi pitkät yhteistyökumppanuudet, lipunmyynnin lopettaminen eläinretkille ja akvaarioihin, paikallisten yhteisöjen ja yrittäjien tukeminen sekä ympäristösertifioitujen hotellien määrän kasvattaminen. Meillä on jo lähes 200 ympäristösertifioitua hotellia valikoimissamme, kertoo Kousa.
Aurinkomatkat lentää lomakohteisiin aina Finnairin suorin lennoin Helsingistä. Finnair on julkaissut juuri lentoalan kunnianhimoisimman vastuullisuussuunnitelman: yhtiö aikoo puolittaa nettopäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2045 loppuun mennessä.
Sustainable Brand Index -kysely pohjautuu YK:n Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen. Global Compact -aloitteessa pyydetään yrityksiä omaksumaan, tukemaan ja toteuttamaan omassa vaikutuspiirissään ihmisoikeuksiin, työelämän periaatteisiin sekä ympäristöön ja lahjonnanvastaiseen toimintaan liittyviä perusarvoja. Lisäksi tutkimuksessa otetaan huomioon YK:n kestävän kehityksen periaatteet ja kuluttajien odotukset ja näkemykset vastuullisesta yritystoiminnasta.
Tutustu Aurinkomatkojen uudistettuihin vastuullisuussivuihin aurinkomatkat.fi/vastuullisuus