Aurinkomatkat seitsemättä kertaa Suomen vastuullisin matkailubrändi Sustainable Brand Index 2022 -tutkimuksessa
Suomalaiset ovat valinneet Aurinkomatkat Suomen vastuullisimmaksi matkailubrändiksi seitsemättä kertaa peräkkäin Sustainable Brand Index 2022 -tutkimuksessa. Sustainable Brand Index -tutkimus on Pohjoismaiden suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus.
- Haluan lämpimästi kiittää niin vastuullisen matkailun eteen joka päivä töitä tekeviä aurinkomatkalaisia, kuin meitä äänestäneitä suomalaisia. Viime vuoden aikana vastuullisuustyössämme on korostunut erityisesti lomakohteidemme paikallisten yhteisöjen ja yrittäjien tukeminen. Matkailusta elinkeinonsa saavat toimijat ovat olleet haastavassa tilanteessa pandemian ajan ja valikoimissamme on esimerkiksi paljon pieniä, perheomisteisia hotelleja. Oli ilo päästä viime kesänä jälleen tekemään yhteistyötä pitkäaikaisten kumppaneidemme kanssa, kun käynnistimme ulkomaan matkat lähes vuoden tauon jälkeen, kertoo Aurinkomatkojen tuotteesta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Mia Kopola.
Aurinkomatkat on viime vuosina ottanut entistä systemaattisemman otteen vastuullisuustyöstänsä. Avainasemassa ovat pitkät yhteistyökumppanuudet, lipunmyynnin lopettaminen villieläinretkille ja eläinpuistoihin, paikallisten yhteisöjen ja yrittäjien tukeminen sekä ympäristösertifioitujen hotellien määrän kasvattaminen. Aurinkomatkojen asiakkaat voivat tutustua lomakohteensa vastuullisuustietoihin myös Aurinkomatkojen sovellukseen koottujen vastuullisuussisältöjen avulla ennen lomaa ja loman aikana. Aurinkomatkat lentää lomakohteisiin aina Finnairin suorin lennoin Helsingistä, ja Finnairilla on alan kunnianhimoisimpiin kuuluvat tavoitteet lentojen päästöjen vähentämiseksi.
Sustainable Brand Index -tutkimus tehdään vuosittain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta vastuullisesta yritystoiminnasta ja sen merkityksestä yritysten brändille sekä auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa vastuullisempaan suuntaan. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui Suomessa 9 150 henkilöä, ja jokaista brändiä arvioi noin tuhat henkilöä. Tutkimuksen piirissä oli 214 yritystä.