Tietoa koronaviruksen vaikutuksista matkustukseen, päivitetty 16.3.2020
Aurinkomatkojen matkoihin muutoksia keväällä – tarkentuneet tiedot viestitään asiakkaille suoraan
Yleinen koronavirustilanne, lukuisat, uudet matkustusrajoitukset sekä Finnairin tänään ilmoittamat muutokset lähiajan lentoihin tulevat vaikuttamaan merkittävästi Aurinkomatkojen matkoihin.
"Tässä tilanteessa tulemme perumaan kaikki matkat, joiden lähtöpäivä on viimeistään 14. toukokuuta. Viestimme 14.5. jälkeisistä matkoista asiakkaillemme maaliskuun loppuun mennessä", kertoo Timo Kousa, Aurinkomatkojen toimitusjohtaja.
Jo aiemmin, perjantaina 13.3.2020, Aurinkomatkat kertoi matkojen keskeyttämisestä ajalle 13.3.–12.4.2020.
Aurinkomatkat on suoraan yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joiden matkoihin tulee muutoksia. Yhteydenotot tapahtuvat vaiheittain matkustusajankohdan mukaisessa järjestyksessä ja voivat kestää useampia päiviä ja jopa viikkoja. Matkavaraus perutaan automaattisesti ja varauksella olevaan sähköpostiin lähtee ohjeet rahojen palauttamiseksi.
Palautuksissa tulee olemaan viiveitä, koska asiakaspalvelu on edelleen ruuhkautunut koronavirustilanteesta johtuvien muutosten vuoksi. Aurinkomatkat toivoo, etteivät asiakkaat lähettäisi samasta varauksesta useita viestejä, koska se ruuhkauttaa asiakaspalveluamme entisestään.
Aurinkomatkat on suoraan yhteydessä lomalla oleviin asiakkaisiin, jos paluumatkoihin tulee muutoksia.
"Epävarmuus synnyttää luonnollisesti asiakkaissamme kysymyksiä ja huolta. Aurinkomatkojen tavoitteena on saada kaikki kohteessa olevat asiakkaat kotimaahan alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisesti. Jos alkuperäinen matka-aika muuttuu, olemme yhteydessä asiakkaaseen, ja kohdeoppaamme ovat normaalisti asiakkaidemme apuna. Reagoimme kaikkiin tuleviin muutoksiin niiden edellyttämällä tavalla asiakkaidemme ja työntekijöidemme turvallisuuden ja lomien onnistumisen varmistamiseksi. Pahoittelen asiakkaillemme tämän poikkeuksellisen tilanteen aiheuttamaa epävarmuutta," sanoo Kousa.
Aurinkomatkojen Kaupunkilomat ovat tällä hetkellä varattavissa lähtöpäiville 1.7.2020 alkaen.
15.5.2020 ja sen jälkeen alkaviin matkoihin on tällä hetkellä voimassa normaalit muutos- ja peruutusehdot.
Usein kysyttyä
Perutaanko matkani automaattisesti?
Jos matkasi lähtöpäivä on 13.3.–14.5.2020, perumme matkavarauksesi automaattisesti ja lähetämme varauksella olevaan sähköpostiin ohjeet rahojen palauttamiseksi. Huomioithan, että käsittelemme varausten peruutuksia vaiheittain ja niiden käsittelyssä sekä viestien lähettämisessä voi mennä useita päiviä ja jopa viikkoja.
Saanko useamman kuin yhden viestin?
Lähetämme matkan peruuntumisesta kaksi sähköpostia varauksella olevaan sähköpostiosoitteeseen niille asiakkaille, joiden matka on peruuntunut tältä ajalta. Automaattiviesti ilmoittaa matkan peruuntumisesta, ja toinen sähköposti kertoo tarkemmat ohjeet matkan hinnan palauttamisesta. Tarkistathan myös roskapostikansion, mikäli et ole saanut molempia viestejämme.
Palautetaanko matkani rahat?
Perumme matkavarauksesi automaattisesti ja lähetämme varauksella olevaan sähköpostiin ohjeet rahojen palauttamiseksi.
Miten ja milloin matkani rahat palautetaan?
Peruutuksia ja maksuja käsitellään lähtöpäiväjärjestyksessä ja niistä lähetetään automaattisesti varauksen sähköpostiin toimintaohjeet. Sinun ei kuitenkaan tarvitse odottaa viestiämme, vaan voit lähettää matkavahvistusnumerosi, tilinumerosi IBAN-muodossa sekä tilinhaltijan nimen jo nyt osoitteeseen myynti@aurinkomatkat.fi. Viestin käsittely nopeutuu, mikäli se lähetetään meille varauksella olevasta sähköpostiosoitteesta. Palautamme matkan hinnan automaattisesti, mikäli olet maksanut maksun luottokortilla alle 60 päivää sitten.
Huomioithan, että matkan hinnan palautuksissa tulee olemaan viiveitä, koska asiakaspalvelumme on ruuhkautunut. Jos siis olet jo lähettänyt tilinumerosi meille, pyydämme, ettet lähettäisi samasta varauksesta useita viestejä, koska se ruuhkauttaa asiakaspalveluamme entisestään.
Olen ilmoittanut tilinumeroni Omaloman kautta, tarvitseeko minun lähettää tilinumero uudelleen sähköpostitse?
Peruutusviestit lähetetään automaattisesti kaikille matkan varanneille. Mikäli olet jo lähettänyt tilinumerosi Omaloman kautta, sinun ei tarvitse lähettää tilinumeroa enää uudelleen sähköpostitse.
Palautetaanko matkani hinta täysimääräisenä?
Palautamme perutuista matkoista ajalla 13.3.–14.5.2020, jotka peruttiin 12.3.2020 tai sen jälkeen, matkan hinnan ilman peruutuskuluja. Peruutuskuluiksi ei lasketa palvelu- ja muutosmaksuja eikä luottokortin käsittelymaksua, mikäli sellaisia varaukselta löytyy. Näistä mahdollisista muista kuluista voit hakea korvausta vakuutusyhtiöltäsi.
Olen ostanut lennon lisäpalveluita Finnairin kautta. Miten ne korvataan?
Mikäli olet ostanut lisäpalveluita lennollesi Finnairilta ja matkasi on peruttu, voit hakea hyvitystä lisäpalveluista Finnairilta. Lisätietoja: https://www.finnair.com/fi-fi/asiakastuki-ja-yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/palaute-ja-korvaushakemukset
Maksoin matkani lahjakortilla, miten matkan hinta palautetaan?
12.3.2020 jälkeen peruttujen matkojen lahjakorttimaksut palautetaan lahjakorttina. Uusi lahjakortti on voimassa 6 kk. Jos alkuperäinen lahjakortti olisi ollut voimassa kauemmin, voimassaolo määräytyy alkuperäisen keston mukaisesti.
Ehdin juuri perua matkani peruutuskuluilla, palautetaanko minulle peruutuskulut?
Jos olet perunut matkasi 12.3.2020 tai sen jälkeen, ja matkasi lähtöpäivä on 13.3.–14.5.2020, palautamme sinulle matkan hinnan. Sinun ei tarvitse olla siitä meihin erikseen yhteydessä. Myös kaikki Omaloma-palvelun kautta tulleet peruutus- ja muutospyynnöt käsitellään sen ajankohdan mukaan, kun ne on meille lähetetty.
Koskeeko matkan hinnan palautus jo aikaisemmin peruttuja matkoja, jotka olisivat ajoittuneet ajalle 13.3.–14.5.2020?
Mikäli peruutuksesi on käsitelty ennen 12.3.2020, normaalit muutos- ja peruutusehdot ovat voimassa. Mikäli emme olleet ehtineet käsitellä peruutustasi ennen 12.3.2020, matkasi hyvitetään tässä tapauksessa ilman peruutuskuluja.
Miten toimin, jos olen tällä hetkellä Aurinkomatkojen lomalla?
Jos olet tällä hetkellä Aurinkomatkojen kohteessa lomalla ja kotimatkasi ajankohtaan tulee muutoksia, olemme sinuun yhteydessä. Saat loman aikana suomenkieliseen asiakaspalveluumme yhteyden 24/7 mobiilisovelluksen chatilla tai puhelimitse Aurinkolinjaan.
Miksi perutte lisää matkoja näin pian edellisten peruutusten jälkeen?
Koronavirustilanne, Suomen ulkoministeriön matkustustiedote sekä useiden maiden uudet matkustusrajoitukset ovat muuttuneet viikonlopun aikana, sen jälkeen, kun Aurinkomatkat perjantaina 13.3. ilmoitti matkojen keskeyttämisestä ajalle 13.3.–12.4.2020. Pyrimme ennakoimaan ja viestimään asiakkaillemme matkojen muutoksista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.