- Etusivu
- Hyvä tietää
- Usein kysyttyä
- Ennen matkaa
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Mitä asiakirjoja tarvitsen matkustamiseen?
Mikäli et ole Suomen kansalainen, tulee sinun itse tarkistaa, tarvitsetko ko. maahan viisumin tai muun mahdollisen asiakirjan.
Ota mukaan myös matkavahvistus ja todistus matkavakuutuksesta.
Lomaa odottaessa tai loman aikana voi joskus sattua ikäviä yllätyksiä, joiden varalle on tärkeää hankkia riittävän kattava matkavakuutussuoja. Jos joudut perumaan matkasi sairastumisen takia, voit anoa matkan peruutuskuluja matkavakuutuksestasi. Hanki vakuutussuoja matkalle lähteville matkustajille ja matkatavaroille jo hyvissä ajoin ennen matkaa omasta vakuutusyhtiöstäsi tai muusta matkavakuutuksia myöntävästä vakuutusyhtiöstä.
Onko Aurinkomatkoilla omaa sovellusta?
Lataa sovellus heti, kun lomasi on varattu ja ota sovelluksen palvelut käyttöösi.
Sovellus on käytettävissä myös valikoiduissa kaupunkilomakohteissa. Tästä sovelluksesta löydät kaupunkikierroksia, ja karttaan on merkitty parhaat nähtävyydet ja ravintolasuositukset. Saat myös yhteyden meihin sovelluksen chatissa.
Lue lisää Aurinkomatkat-sovelluksesta
Miten teen lähtöselvityksen?
Voit tehdä lähtöselvityksen verkossa 36 tuntia ennen lennon lähtöä. Aloita lähtöselvitys kirjautumalla Omalomaan, joka ohjaa sinut Finnairin lähtöselvityssivulle. Voit tehdä lähtöselvityksen myös kirjautumalla Finnairin sivuille ja syöttämällä sinne sukunimesi ja 6-merkkinen lennon varaustunnus (esim. Y2KP3D). Varaustunnus on matkavahvistuksesi PDF-liitteessä Aurinkomatkojen vahvistusnumeron alla.
Jos et ole tehnyt lähtöselvitystä verkossa ennen kentälle saapumista, voit tehdä sen lentoasemalla lähtöselvitysautomaatilla. Automaatti lukee passin tiedot ja löytää varatun matkan ja ohjaa lähtöselvityksen teossa. Ruumaan menevien matkatavaroiden jättäminen onnistuu Bag Drop -itsepalveluautomaatilla.
Seuraavan päivän lennoille lähtöselvitys onnistuu Helsinki-Vantaan lentoasemalla myös edellisenä iltana klo 18–21.30. Tällöin yksi matkalle lähtevistä perheenjäsenistä voi luovuttaa koko perheen matkatavarat, mikäli hänellä on mukanaan kaikkien lentoliput ja matkustusasiakirjat. Lähtöpäivänä aikaa säästyy, kun perhe voi siirtyä suoraan turvatarkastukseen.
Suosittelemme, että lentokentällä ollaan hyvissä ajoin, viimeistään 2 tuntia ennen koneen lähtöä.
Tarvitseeko matkalle rokotuksia?
Seuraamme ohjeistuksia ja rajoituksia eri lomakohteissamme, ja olemme koonneet kaikki tärkeimmät tiedot ja ohjeet lomamatkaasi ajatellen maakohtaisesti. Tarkistamme tiedot säännöllisesti ja päivitämme niitä tarvittaessa. Tutustu lomakohteesi ohjeistuksiin ja matkustusrajoituksiin.
Useimpiin Euroopan lomakohteisiin ei tarvita Suomen kattavan rokotusohjelman lisäksi erillisiä rokotteita. Joihinkin maihin kuitenkin suositellaan rokotuksia tai muita lääkkeitä matkalle mukaan otettaviksi. Tutustu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisemaan Matkailijan terveysoppaaseen.
Onko matkakohteissanne turvallista?
Lomakohteiden kohdekohtaiset tiedot terveysturvallisuustoimista löytyvät kohdemaan Tietoa-välilehdeltä.
Seuraamme kohteiden turvallisuustilannetta paikan päällä olevan kohdehenkilökuntamme ja paikallisten yhteistyökumppaniemme avulla. Mikäli lomakohteiden turvallisuustilanteessa ilmenee jotain poikkeavaa, ilmoitamme siitä matkan varanneille asiakkaillemme ja kerromme tilanteesta mm. sosiaalisen median kanavissamme sekä Ajankohtaista-sivulla.
Lomamaasi matkustusturvallisuuteen liittyvät matkustustiedotteet löydät ulkoministeriön sivuilta um.fi. Tutustu matkustustiedotteisiin ennen matkaa.
Ulkomaille ja erityisesti riskialttiille alueelle matkustavalle ulkoministeriö suosittelee matkustusilmoituksen tekemistä Matkustusilmoitus-palvelussa. Lue lisää ulkoministeriön sivuilta.
Voiko matkan muuttaa? Onnistuuko nimenmuutos?
Haluamme tarjota sinulle entistä enemmän joustavuutta matkasi suunnitteluun. Lue lisää Aurinkomatka-paketin ja Kaupunkiloman joustavista muutos- ja peruutusehdoista
Matkan voit muuttaa lähettämällä muutoslomakkeen Omalomassa tai ottamalla yhteyttä asiakapalveluumme.
Voiko matkan peruuttaa?
Tarjoamme sinulle entistä enemmän joustavuutta matkasi suunnitteluun.
Joskus tulee eteen tilanteita, jolloin jo varattu matka joudutaan peruuttamaan.
Lue lisää Aurinkomatka-paketin joustavista muutos- ja peruutusehdoista
Lue lisää Kaupunkiloman joustavista muutos- ja peruutusehdoista
Saako alaikäinen matkustaa ilman huoltajaa?
Lisäksi suosittelemme, että yhteishuoltajuudessa olevan lapsen matkustaessa ilman toista huoltajaa, tulisi sama tai vastaava lupakirje olla mukana. Lupavaatimukset vaihtelevat maittain, ja alaikäistä koskevat matkustusvaatimukset tulee aina tarkistaa kohdevaltion viranomaisilta. Lisätietoa asiasta on luettavissa ulkoministeriön sivulta.
Jos lapsellasi on eri sukunimi, matkalla olisi hyvä olla mukana maistraatista saatava ote väestötietojärjestelmästä, jolla voit todistaa sukulaisuussuhteesi.
Alaikäiset eivät voivat matkustaa keskenään ilman täysi-ikäistä.
Mitä tulee huomioida, kun lähden matkalle vauvan kanssa?
Sylilapsella saa olla matkatavaraa 23 kg ja laukku laitetaan ruumaan. Voit ottaa maksutta mukaan kokoontaitettavat lastenrattaat. Helsinki-Vantaan lentoasemalla saat Baggage Drop -tiskillä ohuita muovipusseja, joilla voit suojata ruumaan menevät lastenrattaat. Voit ottaa käsimatkatavaroihin tarvittavan määrän vauvanruokaa ja maitoa alkuperäispakkauksissa.
Lisätietoja vauvan kanssa matkustamisesta Finnairin lennoilla
Alle 2-vuotiaiden Aurinkomatka maksaa 80 €. Sylilapsella ei ole omaa istumapaikkaa lennolla eikä lentokenttäkuljetuksessa. On hyvä huomioida, että sylilapsi yhdistetään lennolla automaattisesti matkanvarauksen päävaraajaan ja hänen istumapaikkaansa. Mikäli samalla matkavarauksella on useampi sylilapsi, yhdistetään ensimmäinen sylilapsi automaattisesti päävaraajaan, seuraava sylilapsi yhdistetään matkustajaluettelossa seuraavana olevaan aikuiseen. Matkavaraukselle voidaan lisätä toive vauvansängystä.
Halutessasi voit ottaa matkalle mukaan maksutta oman turvakaukalon ja käyttää sitä yksityiskuljetuksessa tai taksissa.
Etsitkö liikuntaesteettömiä huoneita tarjoavaa hotellia?
Olemme valinneet Aurinkomatka-paketeista parhaiten liikuntaesteisille matkustajille sopivat hotellit ja keräsimme niistä tarkempia tietoja hotellivalintaasi helpottamaan. Omatoimisiin Kaupunkilomiin ei ole tällä hetkellä saatavilla liikuntaesteettömiä hotelleja.
Tarkista hotellin tiedoista soveltuuko hotelli juuri sinun tarpeisiisi. Huomioithan, että hotellien esteettömien huoneiden taso ei aina vastaa suomalaisia standardeja. Koska esteetön huone tulee aina tilata erikseen, ota matkaa varatessasi yhteys asiakaspalveluumme puhelimitse ja kerro erityistarpeistasi. Autamme sinua valitsemaan hotellin juuri sinun tarpeitasi ajatellen.
Pyörätuolista ja muista apuvälineistä tarvitaan lentoyhtiötä varten tarkempia tietoja etukäteen, joten valmistaudu kertomaan matkavarauksen yhteydessä mm. kaikkien apuvälineidesi mitat (pituus, leveys, korkeus, paino). Mikäli tarvitset auttamispalvelua lentoasemalla tai esteettömän kuljetuksen lomakohteesi lentoasemalta hotelliisi, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelimitse.
Lisää tietoa liikuntaesteisille matkustajille saat Finnairin sivuilta sekä Finavian sivuilta.
Voinko ottaa lemmikin mukaan matkalle?
Aurinkomatkoilla ei ole mahdollisuutta vahvistaa lemmikkieläinhuonetta. Mikäli haluat matkustaa lemmikkieläimen kanssa, olethan itse yhteydessä lentoyhtiöön ja hotelliin saatavuuden ja hinnan selvittämiseksi. Lemmikkieläintä ei myöskään voi ottaa mukaan Aurinkomatkojen lentokenttäkuljetuksiin eikä Aurinkomatkojen retkille.
Mikäli matkustat opaskoiran kanssa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse 09 818 1101. Matka voidaan varata, kun loman alkuun on yli 45 vrk ja saamme hotellilta erillisen vahvistuksen.
Lue lisää opaskoiran kanssa matkustamisesta Finnairin sivuilta